
We wtorek posłowie zgodzili się na zastosowanie trybu pilnego przy ukierunkowanej zmianie norm emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dostawczych.
Obecne przepisy określają roczne cele, obejmujące pięcioletnie okresy, w zakresie redukcji średnich emisji CO2 z nowych samochodów osobowych i dostawczych w całej UE. Od 2025 r. roczny cel redukcji emisji CO2 o 15% w porównaniu z wartościami z 2021 r. będzie obowiązywał w okresie 2025-2029.
Proponowana zmiana umożliwiłaby producentom wypełnienie zobowiązań na lata 2025, 2026 i 2027 poprzez uśrednienie ich wyników w okresie trzyletnim, a nie w każdym roku z osobna. Takie podejście pozwoliłoby im zrównoważyć wszelkie nadwyżki rocznych emisji poprzez osiągnięcie lepszych wyników w kolejnych latach.
Przed głosowaniem wypowiedzieli się przedstawiciele grup politycznych
Kolejne kroki
Po osiągnięciu porozumienia w sprawie zastosowania trybu pilnego, Parlament ma zagłosować nad wnioskiem w czwartek, 8 maja.
Kontekst
Wniosek jest częścią planu działania Komisji na rzecz przemysłu dla europejskiego sektora motoryzacyjnego, ogłoszonego 5 marca 2025 roku. Jest on następstwem strategicznego dialogu na temat przyszłości przemysłu motoryzacyjnego, zainicjowanego przez przewodniczącą Komisji Ursulę von der Leyen 30 stycznia 2025 r., który obejmował otwarte konsultacje publiczne i dyskusje z przedstawicielami przemysłu oraz innymi zainteresowanymi stronami w celu sprostania najpilniejszym wyzwaniom stojącym przed tym sektorem.
Źródło: Parlament Europejski