Normy CO2: producenci zyskają więcej czasu na spełnienie celów

Rada UE zatwierdziła zmianę przepisów, która umożliwia producentom samochodów większą elastyczność w spełnianiu celów emisyjnych w latach 2025–2027. To odpowiedź na postulaty przemysłu motoryzacyjnego o większą przewidywalność.

Rada Unii Europejskiej przyjęła 27 maja 2025 roku zmianę rozporządzenia dotyczącego norm emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dostawczych. Nowelizacja daje producentom większą elastyczność w osiąganiu limitów emisji, które mają obowiązywać od 2025 roku. To ostatni etap procedury legislacyjnej — nowe przepisy wejdą w życie 20 dni po publikacji w Dzienniku Urzędowym UE.

Wraz z przyjętą zmianą, zgodność z indywidualnymi celami emisyjnymi dla poszczególnych producentów będzie oceniana na podstawie średniej z lat 2025, 2026 i 2027, a nie — jak dotychczas — w ujęciu rocznym. Oznacza to, że ewentualne przekroczenie w jednym roku dopuszczalnych norm emisji CO2 będzie można zrekompensować lepszym wynikiem w kolejnym roku.

To rozwiązanie wpisuje się w opublikowany w marcu 2025 r. Plan działania dla przemysłu motoryzacyjnego, w którym Komisja Europejska zapowiedziała m.in. złagodzenie presji regulacyjnej w najbliższych latach. Celem jest zapewnienie producentom większej przewidywalności w procesie transformacji sektora w kierunku niskoemisyjnej mobilności. 

Źródło: SAMAR/Rada UE

Opracowanie: Paweł Janas