
Zachęty, a nie "odruchowe" mandaty, mają kluczowe znaczenie dla zwiększenia upowszechnienia samochodów bezemisyjnych dla przedsiębiorstw
Europa ma problem z popytem na pojazdy bezemisyjne. W pierwszej połowie 2025 roku modele z napędem elektrycznym stanowiły zaledwie około 15% rejestracji samochodów. W tym samym okresie udział ten wynosił zaledwie 8,5% w przypadku samochodów dostawczych i 3,5% w przypadku samochodów ciężarowych.
Rejestracje korporacyjne stanowią około 60% rynku samochodowego w UE i prawie 100% w przypadku pojazdów użytkowych. W związku z tym pilnie potrzebne są ukierunkowane, inteligentne środki, które są dostosowane do różnych segmentów pojazdów, aby zwiększyć ich upowszechnienie.
Ale dlaczego rynek jest tak powolny? Podobnie jak w przypadku nabywców prywatnych, rynki korporacyjne są hamowane przez:
- Wyższy całkowity koszt posiadania (TCO), w tym wyższe ceny opłat publicznych
- Niewystarczająca infrastruktura w wielu krajach
- Słaba niepewność na rynku wtórnym i wartości odsprzedaży
Podczas gdy obecnie rozważane są mandaty w celu zwiększenia popytu, rzeczywiste dowody sugerują, że dobrze zaprojektowane zachęty mogą być znacznie skuteczniejsze w przypadku rynku samochodowego. Szybki rzut oka na prekursorów transformacji krajowych rynków korporacyjnych pokazuje, w jaki sposób zachęty mogą mieć znaczący wpływ.
W Norwegii około 90% nowej sprzedaży samochodów na rynku korporacyjnym ma zerową emisję, dzięki inteligentnemu połączeniu zwolnień/ulg podatkowych zarówno w przypadku zakupów, jak i infrastruktury, zachęt do pobierania opłat i innych przywilejów, takich jak preferencyjne parkowanie i korzystanie z pasów dla autobusów. Wszystko to bez mandatów legislacyjnych. Belgia ma podobne programy i nie pozostaje daleko w tyle z 80% udziałem w rynku w zeszłym roku.
Do osiągnięcia tych kamieni milowych w krótkim czasie nie był potrzebny żaden ścisły mandat. Nie były też potrzebne żadne dalsze przepisy UE dotyczące dostaw pojazdów. Jednak tylko 19 krajów UE prowadzi politykę fiskalną mającą na celu stymulowanie ekologizacji flot przedsiębiorstw. Zalecamy ustanowienie takich systemów we wszystkich państwach członkowskich.
UE powinna opowiedzieć się za wnioskiem nieustawodawczym dotyczącym samochodów osobowych i dostawczych, w którym unika się dalszych obowiązkowych celów w zakresie dostaw pojazdów i koncentruje się na wyznaczaniu kierunków poprzez lepszą koordynację krajowych zachęt podatkowych i najlepszych praktyk na szczeblu UE.
W przypadku pojazdów użytkowych należy rozważyć szeroki zakres wariantów strategicznych, począwszy od priorytetowego traktowania pojazdów bezemisyjnych w przetargach o udzielenie zamówienia publicznego, a skończywszy na zachęcaniu załadowców i nabywców usług transportowych do stopniowego zwiększania udziału pojazdów bezemisyjnych w ich przesyłkach. Uzupełnieniem tych działań powinno być ukierunkowane wsparcie dla przewoźników, wdrożenie opłat za korzystanie z dróg opartych na emisji CO2 oraz inne środki polityki transportowej.
Stymulowanie zakupu pojazdów bezemisyjnych jest potężną dźwignią pobudzającą popyt i osiągającą cele w zakresie redukcji emisji CO2. Jednak wybór najbardziej efektywnego instrumentu zadecyduje o wpływie i sukcesie, a te będą skuteczne tylko wtedy, gdy zapewniona zostanie infrastruktura wspomagająca i inne warunki wstępne.
Źródło: ACEA