
Departament Handlu USA poinformował we wtorek, że podnosi cła na stal i aluminium na ponad 400 produktów, w tym turbiny wiatrowe, dźwigi samojezdne, urządzenia, buldożery i inny ciężki sprzęt, a także wagony kolejowe, motocykle, silniki morskie, meble i setki innych produktów.
Departament poinformował, że 407 kategorii produktów zostało dodanych do listy "pochodnych" produktów stalowych i aluminiowych objętych cłami sektorowymi, z 50-procentową stawką celną na zawartość stali i aluminium w tych produktach oraz stawką krajową na zawartość stali i aluminium.
Evercore ISI poinformował w nocie badawczej, że posunięcie to obejmuje ponad 400 kodów produktów reprezentujących ponad 200 miliardów dolarów importu w zeszłym roku i szacuje, że podniesie ogólną efektywną stawkę celną o około 1 punkt procentowy.
Do nowych taryf dział dodaje również importowane części do samochodowych układów wydechowych oraz stal elektrotechniczną potrzebną do pojazdów elektrycznych, a także komponenty do autobusów, klimatyzatorów, a także urządzeń, w tym lodówek, zamrażarek i suszarek.
Grupa zagranicznych producentów samochodów wezwała departament, aby nie dodawał części, twierdząc, że Stany Zjednoczone nie mają krajowych zdolności produkcyjnych, aby obsłużyć obecny popyt.
Tesla bezskutecznie zwróciła się do Departamentu Handlu o odrzucenie wniosku o dodanie produktów stalowych stosowanych w silnikach pojazdów elektrycznych i turbinach wiatrowych, twierdząc, że nie ma dostępnych mocy produkcyjnych USA do produkcji stali do wykorzystania w jednostce napędowej pojazdów elektrycznych.
Nowe taryfy wchodzą w życie ze skutkiem natychmiastowym i obejmują również kompresory i pompy oraz metal w importowanych kosmetykach i innych opakowaniach środków higieny osobistej, takich jak puszki aerozolowe.
"Dzisiejsza akcja rozszerza zasięg ceł na stal i aluminium oraz zamyka drogi do obchodzenia – wspierając ciągłą rewitalizację amerykańskiego przemysłu stalowego i aluminiowego" – powiedział podsekretarz handlu ds. przemysłu i bezpieczeństwa Jeffrey Kessler.
Hutnicy, w tym Cleveland Cliffs, Nucor i inni zwrócili się do administracji z prośbą o rozszerzenie ceł o dodatkowe stalowe i aluminiowe części samochodowe.
Źródło: www.reuters.com