
Volkswagen Group Polska zapłaci blisko 74 mln zł kary w związku ze sprawą Dieselgate. To efekt ugody zawartej z UOKiK, która kończy kilkuletni spór sądowy i potwierdza naruszenia zbiorowych interesów konsumentów.
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny przypomniał, że afera Dieselgate dotyczyła stosowania w samochodach marek Volkswagen, Audi, Seat i Skoda (lata produkcji 2008–2015) oprogramowania umożliwiającego manipulowanie poziomem emisji tlenków azotu (NOx) podczas testów homologacyjnych.
W 2020 r. UOKiK nałożył na Volkswagen Group Polska karę w wysokości 120 mln zł, uznając, że spółka wprowadzała konsumentów w błąd co do spełniania norm emisji spalin i ekologiczności pojazdów z silnikami typu EA 189. Ponadto kierowała do sieci dealerskiej wytyczne mogące sugerować nieuwzględnianie reklamacji klientów mimo występowania niezgodności towaru z umową.
Ugoda przed sądem
W wyniku postępowania przed Sądem Ochrony Konkurencji i Konsumentów, strony zdecydowały się na ugodę. Sąd wskazał, że część sformułowań decyzji dotycząca norm emisji w warunkach drogowych powinna zostać usunięta. Ostateczna decyzja UOKiK potwierdziła jednak wprowadzanie konsumentów w błąd w zakresie ekologiczności pojazdów i praktyki związane z reklamacjami.
Kara finansowa została ustalona na 73 752 658 zł. Jak podkreśla prezes UOKiK, zawarcie ugody pozwoliło na uniknięcie wieloletniego procesu oraz zagwarantowało utrzymanie kluczowych ustaleń w mocy.
Komentarz Volkswagen Group Polska
Przedstawiciele Volkswagen Group Polska przypomnają, że pojazdy z silnikami EA 189 były wprowadzane na rynek po uzyskaniu świadectw homologacji typu, wydawanych przez właściwe organy państw członkowskich UE. Polska spółka nie brała udziału w procedurze ich uzyskania. Jak zaznacza VGP, ostatecznie UOKiK nie utrzymał zarzutu wprowadzania w błąd co do samych cech pojazdów, a kara dotyczyła wyłącznie komunikatów kierowanych do dealerów w sprawie rozpatrywania reklamacji.
Tomasz Tonder, dyrektor PR & Corporate Affairs Grupy Volkswagen, podkreślił, że koncern wyciągnął wnioski ze sprawy Dieselgate:
Wprowadzono szereg zmian organizacyjnych, doprecyzowano odpowiedzialności i wdrożono nowe procesy Compliance. Grupa jako pierwszy producent samochodów w 2018 roku zobowiązała się do realizacji celów klimatycznych Porozumienia Paryskiego. Do 2050 r. planuje osiągnąć neutralność pod względem emisji CO₂. Już dziś jest liderem rynku aut elektrycznych w Europie, z udziałem na poziomie około 28 proc.
wskazuje Tomasz Tonder.
Kontekst europejski
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomniał również, że zgodnie z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości UE z 1 sierpnia 2025 r. (C-666/23), nabywcom pojazdów wyposażonych w urządzenia ograniczające skuteczność działania przysługuje prawo do odszkodowania od producenta, jeśli ponieśli szkodę.
Źródło: SAMAR
Opracowanie: Paweł Janas