Światowa premiera: rozpoczynają się testy pierwszego prototypowego pojazdu wyposażonego w przełomowy Zintegrowany Inteligentny System Baterii

Stellantis, we współpracy z firmą Saft (spółką zależną TotalEnergies), zaprezentował przełomowy prototyp pojazdu wyposażonego w technologię IBIS – wspólny projekt badawczy prowadzony we Francji, którego celem jest opracowanie bardziej wydajnego, zrównoważonego i opłacalnego systemu magazynowania energii oraz konwersji energii elektrycznej. Rozpoczęcie testów drogowych w rzeczywistych warunkach stanowi istotny krok naprzód w rozwoju elektryfikacji zarówno w pojazdach, jak i w stacjonarnych systemach energetycznych.

Nowa era w projektowaniu układów napędowych

Pierwszym w pełni funkcjonalnym pojazdem elektrycznym zasilanym akumulatorem (BEV) wyposażonym w system IBIS jest nowy Peugeot E-3008, zbudowany na platformie STLA Medium. Prototyp ten jest efektem wieloletnich prac projektowych, modelowania i symulacji prowadzonych przez Stellantis i Saft, przy wsparciu firm E2-CAD, Sherpa Engineering oraz czołowych francuskich instytucji badawczych, w tym CNRS, Université Paris-Saclay i Institut Lafayette.

Od połowy 2022 roku działa już pierwszy prototyp IBIS dla zastosowań stacjonarnych, który potwierdził kluczowe założenia techniczne i stał się podstawą wielu patentów. Przejście do prototypu mobilnego stanowi kolejny przełomowy etap w rozwoju tego systemu.

Jak to działa: integracja, która wszystko upraszcza

IBIS na nowo definiuje układ napędowy pojazdu elektrycznego i wyróżnia się konstrukcją, w której funkcje falownika i ładowarki są bezpośrednio zintegrowane z samym akumulatorem, niezależnie od składu chemicznego i zastosowania. Architektura ta obsługuje zarówno prąd zmienny (AC), jak i prąd stały (DC), dostarczając energię elektryczną bezpośrednio do silnika lub sieci, jednocześnie zasilając sieć 12 V pojazdu i systemy pomocnicze.

Kluczowe korzyści

  • Wydajność i osiągi: poprawa efektywności energetycznej nawet o 10% (cykl WLTC) oraz wzrost mocy o 15% (172 kW w porównaniu do 150 kW) przy tej samej wielkości akumulatora.
  • Oszczędność masy i miejsca: zmniejszenie masy pojazdu o około 40 kg i zwolnienie do 17 litrów przestrzeni, co zapewnia lepszą aerodynamikę i większą swobodę projektowania. 
  • Szybsze ładowanie: wstępne wyniki wskazują na skrócenie czasu ładowania o 15% (na przykład z 7 do 6 godzin przy użyciu ładowarki prądu przemiennego o mocy 7 kW) i oszczędność energii na poziomie 10%. 
  • Uproszczona konserwacja: łatwiejsza obsługa serwisowa oraz większe możliwości ponownego wykorzystania regenerowanych akumulatorów w zastosowaniach motoryzacyjnych i stacjonarnych.

IBIS upraszcza również konserwację i ułatwia ponowne wykorzystanie akumulatorów w zastosowaniach motoryzacyjnych i stacjonarnych, zmniejszając potrzebę przeprowadzania gruntownej regeneracji.

Wizje liderów

Ned Curic, dyrektor ds. Inżynierii i Technologii w Stellantis:

Ten projekt odzwierciedla nasze przekonanie, że upraszczanie jest innowacją. Przeprojektowując i upraszczając architekturę układu napędowego pojazdu elektrycznego sprawiamy, że staje się on lżejszy, bardziej wydajny i tańszy. To właśnie takie innowacje pozwalają nam dostarczać naszym klientom lepsze i bardziej przystępne cenowo pojazdy elektryczne”.

Hervé Amossé, wiceprezes ds. systemów magazynowania energii w Saft:

Projekt IBIS jest potężnym dowodem na przywództwo innowacyjne firmy Saft. Dzięki integracji technologii IBIS w naszych aplikacjach nowej generacji otwieramy nową erę inteligentnych, elastycznych i zrównoważonych rozwiązań energetycznych. Saft nadal wyznacza kierunki w zaawansowanych badaniach, oferując długoterminowe i ekonomiczne rozwiązania dostosowane do potrzeb stale zmieniającego się rynku”.

Co dalej: Faza 2 projektu rozpoczęła się w czerwcu 2025 roku przy stałym wsparciu rządu francuskiego w ramach programu France 2030. Obecnie uwaga koncentruje się na testach w rzeczywistych warunkach jazdy, które mogą umożliwić włączenie technologii IBIS do seryjnie produkowanych pojazdów Stellantis przed końcem dekady.

Poza sektorem motoryzacyjnym architektura IBIS ma potencjał do szerokiego zastosowania w wielu innych dziedzinach, w tym w sektorze kolejowym, lotniczym, morskim i centrach danych – co podkreśla zobowiązanie Stellantis i Saft w skalowalną i zrównoważoną elektryfikację.

Źródło: www.media.stellantis.com