Światowy i unijny przemysł motoryzacyjny – pierwsza połowa 2025 r.

Raport ekonomiczny i rynkowy ACEA zawiera dane na temat sprzedaży, produkcji i handlu pojazdami w Europie i na świecie.

Perspektywy gospodarcze UE pozostają ostrożnie optymistyczne, a PKB ma wzrosnąć o 1,1 proc. w 2025 r. w związku z napięciami handlowymi i zmianami taryf celnych w Stanach Zjednoczonych. Przewiduje się, że inflacja ogółem w 2025 spadnie do 2,3%, a w 2026 wyniesie średnio 1,9%, czyli nieco poniżej celu Europejskiego Banku Centralnego (EBC) wynoszącego 2%. Warunki na rynku pracy są nadal dobre, zatrudnienie ma wzrosnąć, a stopa bezrobocia według prognoz w 2026 r. osiągnie rekordowo niski poziom 5,7%.

W pierwszej połowie 2025 roku światowe rynki samochodowe wykazywały mieszane trendy. Światowa liczba rejestracji wzrosła o 5% do 37,4 miliona sztuk, na czele z 12-procentowym wzrostem w Chinach, wspieranym przez zachęty do złomowania i nową politykę dotyczącą pojazdów energetycznych. Ameryka Północna odnotowała skromny wzrost o 2,5%, chociaż utrzymują się obawy o słabnący popyt w dalszej części roku. Z kolei Europa pozostała w tyle, gdzie ogólna liczba rejestracji spadła o 2,4%, a rynek UE o 1,9%, chociaż Turcja, kraje EFTA i Wielka Brytania zapewniły pewną stabilność.

Krajobraz produkcji samochodów w UE pozostał wysoce skoncentrowany: Niemcy wyprodukowały 20% samochodów sprzedawanych w UE, a następnie Hiszpania, Czechy, Francja i Słowacja. Łącznie producenci z siedzibą w UE zaopatrywali 74% rynku. Tymczasem samochody wyprodukowane w Chinach stanowią obecnie 6% sprzedaży w UE, co podkreśla zarówno rosnącą konkurencyjność chińskich marek, jak i rosnącą rolę importu.

Światowa produkcja samochodów wzrosła o 3,5% do 37,7 miliona. Dominowała Azja (60,1 proc. całkowitej produkcji), podczas gdy UE odpowiadała za 15,9 proc. Produkcja europejska skurczyła się o 2,6%, co było utrudnione przez bardziej rygorystyczne cele w zakresie emisji CO2, wysokie koszty energii i cła, podczas gdy produkcja w Chinach wzrosła o 12,3% dzięki wsparciu politycznemu i wzrostowi eksportu. Pomimo wyzwań samochody wyprodukowane w UE utrzymały silny popyt międzynarodowy, a ponad jedna trzecia z nich została sprzedana poza blokiem. Wiodącymi kierunkami pozostały Wielka Brytania, Stany Zjednoczone i Turcja; Z drugiej strony, sprzedaż w Chinach nadal spadała w związku z lokalną konkurencją i nowymi trendami w zakresie pojazdów energetycznych.

Wyniki handlu w unijnym sektorze motoryzacyjnym również napotkały pewne wyzwania. Zarówno import, jak i eksport spadły o 3,3 proc., co jeszcze bardziej zmniejszyło nadwyżkę handlową. Import pochodzący z Chin wzrósł, podczas gdy eksport do Chin gwałtownie spadł o 42%. Tymczasem Wielka Brytania wyróżniała się, której wartość eksportu wzrosła o 8,1%, podczas gdy eksport do USA spadł o 13,6%.

Europejski rynek pojazdów użytkowych stanął w obliczu trudnej pierwszej połowy 2025 r., w której liczba rejestracji samochodów dostawczych, ciężarowych i autobusów spadła. Pogorszenie koniunktury odzwierciedla zarówno normalizację w kierunku długoterminowych trendów, jak i bieżące wyzwania związane z odnawianiem floty i przejściem na bezemisyjne układy napędowe. Niektóre rynki, takie jak Hiszpania w przypadku samochodów dostawczych, wykazały odporność, ale ogólny popyt na głównych rynkach UE pozostał słaby.

W pierwszej połowie 2025 roku produkcja pojazdów użytkowych wykazała wyraźne różnice regionalne. Światowa produkcja samochodów dostawczych wzrosła o 1 proc., podczas gdy w Europie spadła o 6,8 proc., głównie z powodu gwałtownych spadków w UE i Wielkiej Brytanii. Oczekuje się, że produkcja samochodów ciężarowych i autobusów w UE wzrośnie do końca roku odpowiednio o 5,7 proc. i 6,2 proc.

Bilanse handlowe segmentów uległy znacznemu rozbieżności. Nadwyżka handlowa w sektorze samochodów dostawczych zmniejszyła się o połowę, nadwyżka w handlu samochodami ciężarowymi zmniejszyła się o 12,1%, a deficyt handlowy w segmencie autobusów przekroczył 1,2 mld euro.

RAPORT

Źródło: www.acea.auto