
Rząd zaakceptował kolejną rewizję Krajowego Planu Odbudowy i wycofał się z pomysłu poprzedniej ekipy rządzącej, rezygnując z wprowadzenia opłat od aut spalinowych.
Usunięcie z KPO opłaty rejestracyjnej i środowiskowej od aut spalinowych to jedna ze zmian, jakie przewiduje rewizja Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Rada Ministrów przyjęła mandat negocjacyjny do zmiany KPO.
Tym samym rząd upoważnił ministra funduszy i polityki regionalnej do prowadzenia negocjacji z Komisją Europejską oraz do wprowadzania zmian wynikających z ich przebiegu. Przyjęte w rewizji propozycje – przedłożone przez ministra funduszy i polityki regionalnej – będą najpewniej ostatnią zmianą w KPO przed zakończeniem realizacji planu w trzecim kwartale 2026 r.
Rewizja zmniejsza o ok. 21,7 mld zł (5,1 mld euro) część pożyczkową KPO. Z części grantowej planu ok. 6,6 mld zł (1,56 mld euro) przekierowanych będzie na inne inwestycje, w obszary, w których możliwe jest ich efektywne wykorzystanie i rozliczenie do sierpnia 2026 r.
Minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz poinformowała o wykreśleniu z KPO opłaty rejestracyjnej i opłaty środowiskowej od samochodów spalinowych.
„Nie będzie w KPO podatków, które zostały tam wprowadzone jeszcze w wersji pierwotnej. Są to podatki od samochodów spalinowych i opłaty środowiskowe dla samochodów użytkowanych przez przedsiębiorców. Zastępujemy to reformami, które otwierają możliwości dla paliwa, dla którego Polska ma duży potencjał i może to zmienić polski miks energetyczny. Są to reformy dotyczące aukcji dla biometanu, gazociągu bezpośrednich dla biogazu, biogazu rolniczego i biometanu. A więc zamiast karania i podatków, będzie rozwój i opłacalne paliwo” – mówiła minister Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz podczas konferencji prasowej.
Źródło: www.motofaktor.pl