Do 2030 r. ZF zlikwiduje ponad 7 tys. miejsc pracy

ZF osiągnął porozumienie z przedstawicielami pracowników dotyczące reorganizacji Dywizji E. Do 2030 r. planowana jest likwidacja 7600 miejsc pracy.

Po negocjacjach w ramach Sojuszu na rzecz Konkurencyjności i Bezpieczeństwa Zatrudnienia firma ZF uzgodniła kompleksowy pakiet rozwiązań z Radą Zakładową i związkiem zawodowym IG Metall. Podjęto decyzję o restrukturyzacji Dywizji E jako integralnej części koncernu ZF. Wspólne działania obejmują kompleksowe rozwiązania mające na celu wzmocnienie konkurencyjności, połączone z konsekwentną orientacją oferty produktowej i przejrzystą nową koncepcją ewentualnych partnerstw częściowych. Technologia układów napędowych samochodów osobowych pozostanie integralną częścią koncernu ZF. Podczas negocjacji uzgodniono również wsparcie ze strony pracowników wszystkich działów koncernu ZF w Niemczech, co wzmocni konkurencyjność całej firmy.

Dzięki tej współpracy wyznaczamy nowe standardy w branży i osiągamy kamień milowy dla ZF. Celem jest długoterminowe wzmocnienie naszej pozycji jako wiodącego gracza technologicznego na rynku oraz znaczne zwiększenie naszej konkurencyjności. Zdajemy sobie sprawę, że droga do osiągnięcia tego celu będzie wiązała się z trudnymi cięciami dla naszych pracowników. Teraz nadszedł czas, aby wspólnie pokonać te trudne czasy dla dobra firmy. Dzięki tej współpracy wyznaczamy właściwy kierunek działania” – powiedział Mathias Miedreich, CEO ZF.

Dzięki temu sojuszowi udało nam się wypracować klarowny plan działania. Ze strony pracowników poszliśmy na ustępstwa, to prawda. W zamian oczekujemy, że ZF stanie się motorem napędowym zatrudnienia i gwarantem dobrych warunków pracy w przyszłości. Będziemy wymagać od ZF wywiązania się z tych zobowiązań” – dodała Barbara Resch, przewodnicząca IG Metall w Badenii-Wirtembergii i wiceprzewodnicząca rady nadzorczej ZF.

Działania dotyczące Dywizji Electrified Powertrain Technology

W przypadku największej pod względem sprzedaży i liczby pracowników dywizji Grupy ZF porozumienie to jest podstawą do osiągnięcia silnej pozycji na globalnym rynku napędów dzięki zaawansowanej systemowej wiedzy specjalistycznej oraz zróżnicowanej, konkurencyjnej ofercie produktów. Nie planuje się już wyodrębnienia całej dywizji. Zamiast tego zostanie ona zrestrukturyzowana w celu przywrócenia konkurencyjności istniejących produktów. Partnerstwa ekosystemowe w niektórych obszarach dywizji powinny przyczynić się do innowacji i wzrostu.

Pierwszym krokiem będzie reorientacja i dalszy rozwój istniejącej gamy produktów. Działania rozwojowe w takich grupach produktów, jak ładowarki pokładoweprzetworniki prądu stałego i elektryczne osie nośne (eBeam) zostaną wstrzymane, natomiast rozwój innowacyjnych produktów, takich jak TherMaS, system zarządzania temperaturą ZF lub przekładnia hybrydowa typu plug-in 8HP Evo, będzie konsekwentnie kontynuowany. Zakup silników elektrycznych i falowników zostanie poddany ponownej ocenie przez firmę i przedstawicieli pracowników.

Program dobrowolnych odejść i transfery

Szczególny nacisk firma kładzie na osiągnięcie niezbędnej redukcji zatrudnienia poprzez kompleksowy pakiet rozwiązań kadrowych. Na początek ZF planuje redukcję zatrudnienia w ciągu najbliższych trzech lat, której zakres będzie zgodny z opublikowanymi w zeszłym roku prognozami. Oprócz istniejących już rozwiązań, takich jak częściowa emerytura, uruchomiony zostanie program odpraw, uzupełniony o szkolenia i transfery. Firma ZF zapewnia, że wspiera pracowników z obszarów objętych redukcją zatrudnienia w zmianie profilu zawodowego.

Negocjacje układów zbiorowych i redukcja kosztów operacyjnych

W trakcie negocjacji uzgodniono rozwiązania dotyczące natychmiastowej redukcji kosztów w całej firmie. Wejdą one w życie po zatwierdzeniu przez odpowiednie organizacje związkowe. Między innymi podwyżka wynagrodzeń o 3,1% dla pracowników zatrudnionych na godziny w Niemczech, zaplanowana na kwiecień 2026 r., zostanie przesunięta na październik 2026 r. Zrezygnuje się również z corocznej waloryzacji wynagrodzeń pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony. Ponadto elementy układów zbiorowych zostaną zamienione na czas wolny lub zniesione w nadchodzących latach. W przypadku pracowników Dywizji E w Niemczech oraz zakładów zlokalizowanych w Schweinfurcie i Friedrichshafen w obszarze administracyjnym, badawczym i rozwojowym tygodniowy czas pracy zostanie skrócony o około 7% do końca 2027 r.

Dzięki tej współpracy podejmujemy jasne decyzje i oferujemy naszym pracownikom transparentność. Jednocześnie jest to wyraźne zobowiązanie do wspólnej odpowiedzialności wszystkich zaangażowanych stron. W czasach głębokich przemian otwieramy nowe możliwości dzięki przedsiębiorczemu podejściu, kompleksowemu zaangażowaniu pracowników oraz ścisłej współpracy z radami zakładowymi i IG Metall” – wyjaśnia Lea Corzilius, Dyrektor ds. Zasobów Ludzkich i Dyrektor ds. Relacji Pracowniczych w ZF Friedrichshafen AG.

Dla nas kluczowe znaczenie miało to, aby układ napędowy samochodów osobowych – serce naszej firmy – nadal miał przyszłość w ZF i aby wyodrębnienie Dywizji E nie było już brane pod uwagę. Postrzegamy ten sojusz również jako sygnał dla świata poza ZF, że technologie i produkty „Made in Germany” mają dobre perspektywy. Naszym wspólnym celem jest przywrócenie firmie ZF pewności siebie, motywowanie pracowników do pracy nad innowacyjnymi produktami oraz utrzymanie pozycji lidera w dziedzinie technologii” – dodaje Achim Dietrich, przewodniczący Rady Zakładowej ZF.

Źródło: www.motofaktor.pl