ACEA przypomina o potrzebie realistycznej reformy polityki redukcji emisji CO2 w samochodach osobowych i dostawczych
W odpowiedzi na oświadczenie złożone przez Francję i Hiszpanię podczas posiedzenia Rady ds. Środowiska na początku tego tygodnia, ACEA ostrzega, że proponowane podejście polityczne nie zapewnia trwałych i skutecznych rozwiązań, których UE potrzebuje, aby połączyć swoje cele w zakresie dekarbonizacji, odporności i konkurencyjności.
Przy obecnym udziale w rynku pojazdów elektrycznych o napędzie akumulatorowym wynoszącym mniej niż 16 % w przypadku samochodów osobowych i poniżej 9 % w przypadku samochodów dostawczych nie można osiągnąć celów w zakresie redukcji emisji CO2 na lata 2030 i 2035 w przypadku pojazdów lekkich. Potrzebne jest pragmatyczne, elastyczne i neutralne technologicznie podejście, aby przyspieszyć transformację oraz zabezpieczyć inwestycje i miejsca pracy w Unii Europejskiej.
Francusko-hiszpański dokument przyznaje, że sektor motoryzacyjny stoi w obliczu wolniejszego niż oczekiwano wzrostu sprzedaży pojazdów elektrycznych i dostrzega potrzebę elastyczności. Powstrzymuje się jednak od stosowania pełnej neutralności technologicznej również po 2035 r. Ponadto ACEA dostrzega potrzebę konkurencyjnego i zrównoważonego łańcucha wartości w branży motoryzacyjnej w Europie i przygląda się temu tematowi. Sugestia, aby powiązać elastyczność wyłącznie z wysiłkami produkcyjnymi w Europie, ignoruje złożoność łańcuchów dostaw, czas potrzebny na zwiększenie produkcji akumulatorów w UE oraz potrzebę zapewnienia obywatelom europejskim przystępnych cenowo pojazdów już teraz.
Jeśli chodzi o samochody dostawcze, oprócz pięcioletniego mechanizmu uśredniania, konieczna jest zmiana celu na 2030 r., aby zapobiec nieproporcjonalnym kosztom nieprzestrzegania przepisów, co jeszcze bardziej osłabiłoby zdolność producentów samochodów dostawczych do ponownego inwestowania w transformację. Ten segment pojazdów ma kluczowe znaczenie dla wielu małych firm, które obecnie wahają się przed przejściem na pojazdy bezemisyjne ze względu na wyższe koszty posiadania, zmniejszoną ładowność samochodów dostawczych z napędem akumulatorowym oraz brak gęstej infrastruktury szybkiego ładowania.
Producenci samochodów pozostają w pełni zaangażowani w realizację celu neutralności klimatycznej do 2050 roku. Inwestują one w elektryfikację jako główną drogę do dekarbonizacji transportu. Jednak rzeczywistość w terenie okazuje się znacznie bardziej złożona: ekosystem wspierający (infrastruktura, zachęty, rozwój łańcucha wartości akumulatorów) i popyt konsumencki nie nadążają za tempem wyznaczonym przez cel zerowej emisji spalin – mimo że gama dostępnych i bardziej przystępnych cenowo pojazdów elektrycznych (EV) stale rośnie.
Apelujemy o bardziej realistyczną i pragmatyczną rekalibrację systemu po 2035 r. w oparciu o trzy filary:
- Podwojenie warunków podstawowych dla elektryfikacji: sama zmiana rozporządzenia w sprawie emisji CO2 nie spowoduje dekarbonizacji transportu drogowego. Bardziej ambitne cele w zakresie infrastruktury, inwestycje w sieć, reformy regulacyjne w zakresie integracji pojazdów z siecią oraz trwałe zachęty do popytu mają kluczowe znaczenie dla uczynienia pojazdów elektrycznych zarówno praktycznymi, jak i atrakcyjnymi ekonomicznie.
- Powiązanie celów w zakresie dekarbonizacji pojazdów z dwoma innymi kluczowymi wymiarami – konkurencyjnością i odpornością. Przyjmij indywidualne podejście do samochodów dostawczych, które działają w innych warunkach niż samochody osobowe.
- Neutralność technologiczna: dopuszcza się stosowanie wszystkich technologii układów napędowych (np. PHEV, przedłużaczy zasięgu, wodorowych ogniw paliwowych itp.), które mogą odegrać realną rolę w ograniczaniu emisji na drogach. Dodatkowe emisje pochodzące z niewielkiej części pojazdów innych niż BEV mogą być kompensowane za pomocą różnych dźwigni, takich jak odnowienie parku samochodowego, większy udział paliwa o obniżonej emisyjności lub zmniejszenie emisji w łańcuchu dostaw (np. poprzez wykorzystanie stali niskowęglowej lub aluminium lub większy udział materiałów pochodzących z recyklingu w produkcji samochodów), usuwanie dwutlenku węgla itp.
Źródło: ACEA