Stellantis rozwija globalną strategię w zakresie rozwoju robotaxi dzięki nowej współpracy z firmami NVIDIA, Uber i Foxconn

Spółka Stellantis ogłosiła dzisiaj nawiązanie nowej współpracy z firmami NVIDIA, Uber Technologies, Inc. oraz Foxconn, której celem jest wspólne opracowanie i przyszłe wdrożenie autonomicznych pojazdów poziomu 4 (jazda bez kierowcy) przeznaczonych do świadczenia usług robotaxi na skalę globalną.

Nowa inicjatywa oznacza znaczący krok naprzód w realizacji globalnej strategii Stellantis w zakresie rozwoju robotaxi po ogłoszonym niedawno porozumieniu z firmą Pony.ai dotyczącym testów pojazdów autonomicznych w Europie. Wspólnie inicjatywy te umacniają pozycję Stellantis jako kluczowego gracza w procesie transformacji mobilności w kierunku bezpiecznego, efektywnego i zrównoważonego transportu autonomicznego.

Rozwój nowej ery mobilności

Współpracujące firmy planują połączyć swoje kompetencje: globalne doświadczenie Stellantis w zakresie projektowania i produkcji pojazdów, oprogramowanie do jazdy autonomicznej i technologię informatyczną AI firmy NVIDIA, know-how Foxconn w zakresie elektroniki i integracji systemów oraz wiodącą pozycję Ubera w zakresie usług przewozu osób na żądanie – aby opracować nową generację autonomicznych pojazdów poziomu 4.

Współpraca opierać się będzie na platformach AV-Ready Stellantis, w szczególności na lekkim pojeździe użytkowym K0 oraz platformie STLA Small – wykorzystujących zaawansowane możliwości architektury autonomicznej NVIDIA DRIVE AGX Hyperion 10, obejmującej certyfikowany system operacyjny NVIDIA DriveOS oraz kompletny pakiet oprogramowania NVIDIA DRIVE AV (NDAS), stworzony specjalnie dla autonomii poziomu 4. Platformy AV-Ready Stellantis zostały zaprojektowane z myślą o maksymalnej elastyczności, umożliwiającej zastosowanie zarówno w segmencie przewozów pasażerskich, jak i transportu komercyjnego.

Uber planuje wdrożenie autonomicznych pojazdów Stellantis w wybranych miastach na całym świecie, zaczynając od floty 5 000 egzemplarzy, z pierwszymi testami w Stanach Zjednoczonych. Programy pilotażowe i testy będą stopniowo rozszerzane w kolejnych latach, a rozpoczęcie produkcji seryjnej (SOP) planowane jest na rok 2028.

Role i zakres odpowiedzialności poszczególnych firm

  • Stellantis będzie odpowiedzialny za projektowanie, inżynierię i produkcję pojazdów autonomicznych opartych na swoich platformach LCV (lekkie pojazdy użytkowe) i STLA Small AV-Ready, integrując oprogramowanie firmy NVIDIA DRIVE AV, które umożliwi pełną funkcjonalność jazdy autonomicznej poziomu 4.
  • NVIDIA dostarczy oprogramowanie NVIDIA DRIVE AV, obejmujące funkcje L4 Parking (autonomiczne parkowanie) i L4 Driving (autonomiczna jazda), oparte na architekturze NVIDIA DRIVE AGX Hyperion 10.
  • Foxconn będzie współpracować ze Stellantis w zakresie integracji sprzętu i systemów.
  • Uber będzie prowadzić usługi robotaxi, rozszerzając swoją flotę o pojazdy wyprodukowane przez Stellantis, wyposażone w oprogramowanie NVIDIA DRIVE AV.

Platformy AV-Ready Stellantis zostały zaprojektowane tak, aby umożliwiać pojazdom pełną autonomię w określonych warunkach (poziom 4 automatyzacji) poprzez aktualizacje technologiczne, które efektywnie integrują wszystkie kluczowe komponenty – w tym zapasowe systemy zapewniające niezawodność działania, zaawansowane zestawy czujników i wysokowydajne systemy komputerowe – w elastyczną i skalowalną architekturę. W efekcie powstała jedna z najbardziej konkurencyjnych platform w branży, zoptymalizowana pod kątem bezpieczeństwa, niezawodności oraz całkowitych kosztów eksploatacji dla operatorów usług.

Wypowiedzi przedstawicieli zarządu poszczególnych współpracujących firm

Antonio Filosa, dyrektor generalny Stellantis: „Autonomiczna mobilność otwiera drzwi do nowych, bardziej przystępnych dla klientów opcji transportu. Stworzyliśmy platformy AV-Ready, aby sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu, a dzięki współpracy z liderami w dziedzinie sztucznej inteligencji, elektroniki i usług mobilności, naszym celem jest stworzenie skalowalnego rozwiązania, które zapewni wszystkim inteligentniejszą, bezpieczniejszą i bardziej efektywną mobilność”.

Dara Khosrowshahi, dyrektor generalny firmy Uber: „NVIDIA jest fundamentem ery sztucznej inteligencji i w pełni wykorzystuje swoje innowacje, aby wprowadzić autonomiczne pojazdy poziomu 4 na dużą skalę, przy czym Stellantis jest jednym z pierwszych, którzy wykorzystują technologię NVIDIA w pojazdach przeznaczonych dla Ubera. Jesteśmy zachwyceni, że możemy współpracować ze Stellantis i dostarczać tysiące ich autonomicznych pojazdów użytkownikom na całym świecie”.

Jensen Huang, założyciel i dyrektor generalny firmy NVIDIA: „Autonomia poziomu 4 to nie tylko kamień milowy dla przemysłu motoryzacyjnego – to przełom w możliwościach sztucznej inteligencji. Pojazd staje się robotem – takim, który widzi, postrzega, planuje i prowadzi z nadludzką precyzją. Łącząc globalny zasięg Stellantis z technologią NVIDIA DRIVE oraz integracją systemów firmy Foxconn, tworzymy nową klasę flot robotaxi zaprojektowanych do konkretnego celu, dzięki czemu transport staje się bezpieczniejszy, bardziej dostępny i przystępny cenowo dla wszystkich”.

Young Liu, prezes firmy Foxconn: „Autonomiczna mobilność stanowi strategiczny priorytet programu pojazdów elektrycznych firmy Foxconn. Strategiczne partnerstwa oraz mocne strony firm NVIDIA, Stellantis i Uber przyspieszają wdrożenie technologii robotaxi poziomu 4, przy czym Foxconn odpowiada za wysokowydajne systemy komputerowe i integrację czujników, co pozwala na wprowadzenie technologii robotaxi na całym świecie”.

O współpracy

Niezobowiązujące Memorandum o Porozumieniu (MoU) ustanawia ramy dla przyszłych umów obejmujących rozwój technologii, udzielanie licencji na jej wykorzystanie, produkcję pojazdów oraz ich zakup. Każda z firm zachowuje elastyczność w podejmowaniu dodatkowej współpracy w obszarze autonomicznej jazdy.

Nowa inicjatywa stanowi uzupełnienie niedawnego partnerstwa Stellantis z Pony.ai, ogłoszonego na początku tego miesiąca, w celu wspólnego opracowywania i testowania autonomicznych pojazdów poziomu 4 w Europie, co jest pierwszym krokiem w kierunku wdrożenia usług robotaxi na europejskich drogach.

Źródło: Stellantis