Spadek sprzedaży aut użytkowych w UE

Pierwsze dziewięć miesięcy 2025 r. nadal stanowiło wyzwanie dla unijnego rynku pojazdów użytkowych, ze znacznymi spadkami rejestracji na kluczowych rynkach w i tak już trudnej sytuacji gospodarczej. Jedynym wyjątkiem był segment autobusów, który odnotował wzrosty.

Chociaż udział pojazdów ładowanych energią elektryczną wzrósł, trajektoria wzrostu nadal nie jest wystarczająco szybka, ponieważ absorpcja rynkowa jest nadal ograniczana przez niemal brak kluczowych warunków sprzyjających.

Liczba rejestracji nowych samochodów dostawczych w UE spadła o 8,2%, przy czym do pogorszenia koniunktury przyczyniły się trzy największe rynki. Największy spadek odnotowano we Francji (8,3 proc.), a następnie we Włoszech (-6,1 proc.) i Niemczech (-6 proc.). Z kolei w Hiszpanii nastąpił gwałtowny wzrost liczby rejestracji o 13,3%.

Rejestracje nowych samochodów ciężarowych w UE również spadły o 9,8%, osiągając łączną liczbę 225 483 sztuk. Spadek ten był spowodowany 9-procentowym spadkiem rejestracji ciężkich samochodów ciężarowych oraz 13,5-procentowym spadkiem popytu na średnie samochody ciężarowe. Skurczyły się wszystkie główne rynki, przy czym dwucyfrowe spadki odnotowały Niemcy (-17,9%) i Francja (-13,4%).

Tymczasem rejestracje nowych autobusów w UE wzrosły o 3,6% do końca trzeciego kwartału 2025 roku, osiągając łączną liczbę 28 417 sztuk. Wśród głównych rynków liderem wzrostu były Polska (+16,9%) i Niemcy (+12,8%), podczas gdy Włochy (-16,9%), Hiszpania (-11,3%) i Francja (-4,5%) nadal odnotowywały spadki.

Samochodów dostawczych

W pierwszych trzech kwartałach 2025 r. olej napędowy pozostaje preferowanym wyborem dla nowych nabywców samochodów dostawczych w UE. Rejestracje spadły jednak o 11,4% do 877 079 sztuk, co przełożyło się na 81,7% udziału w rynku (spadek z 84,6% rok wcześniej). Sprzedaż modeli benzynowych spadła o 29,8%, co stanowiło 4,7% udziału w rynku. Samochody dostawcze ładowane elektrycznie mają obecnie 10,2% udziału w rynku, co oznacza wzrost z 5,7% w tym samym okresie ubiegłego roku. Rejestracje hybrydowych samochodów dostawczych wzrosły o 15,1%, mimo że stanowią one tylko 2,6% rynku.

Ciężarówki

W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy 2025 r. olej napędowy utrzymał swoją wiodącą pozycję na unijnym rynku samochodów ciężarowych, odpowiadając za 93,5% nowych rejestracji, pomimo spadku wolumenu o 11,5%. Samochody ciężarowe ładowane elektrycznie stanowią obecnie 3,8% rynku, w porównaniu z 2,1% w zeszłym roku. Głównymi motorami tego stanu rzeczy były Holandia (+192,3%), Niemcy (+32,9%) i Francja (+27,2%), które łącznie odpowiadają za dwie trzecie rynku samochodów ciężarowych ładowanych elektrycznie w UE.

Autobus

Udział rejestracji autobusów ładowanych elektrycznie w UE wzrósł do 22,7% na koniec III kwartału 2025 r. Niemcy, największy rynek pod względem wolumenu, odnotowały imponujący wzrost o 108%, podczas gdy Szwecja (+684,3%) i Belgia (+389,3%) odnotowały znaczny wzrost w segmencie rynku elektrycznego. Rejestracje autobusów hybrydowo-elektrycznych odnotowały dwucyfrowy spadek o 32,7%, co stanowi 6,3% rynku. Rejestracje autobusów z silnikami wysokoprężnymi nieznacznie spadły o 0,1%, osiągając obecnie 64,2% udziału w rynku, w porównaniu z 66,6% w tym samym okresie ubiegłego roku.

Źródło: ACEA