Grupa Volkswagen notuje postępy w wymagającym otoczeniu rynkowym

„Pierwsze dziewięć miesięcy roku przyniosło mieszany obraz. Z jednej strony obserwujemy sukces rynkowy naszych samochodów spalinowych i elektrycznych – ofensywa produktowa przynosi efekty. W Europie co czwarty samochód elektryczny pochodzi dziś z Grupy Volkswagen. Równocześnie konsekwentnie realizujemy działania restrukturyzacyjne.
Z drugiej strony wyniki finansowe są wyraźnie słabsze niż w roku ubiegłym. Wynika to częściowo z fazy rozruchu modeli elektrycznych o niższej marżowości. Dodatkowo zanotowaliśmy obciążenia w łącznej wysokości 7,5 mld euro, przede wszystkim z tytułu wyższych ceł, dostosowania strategii produktowej Porsche oraz odpisu aktualizacyjnego Porsche. Po wyłączeniu tych czynników, marża operacyjna Grupy wyniosła 5,4 procent, co w obecnym otoczeniu rynkowym pozostaje akceptowalnym wynikiem.
Niemniej wzrost ceł i związane z nimi efekty wolumenowe obciążają nas na poziomie nawet 5 mld euro w skali roku. Zjawiska te będą się utrzymywać, dlatego musimy konsekwentnie wdrażać obowiązujące programy poprawy efektywności, kontynuować działania optymalizacyjne i szukać nowych rozwiązań. Naszym priorytetem pozostanie między innymi jeszcze skuteczniejsze wykorzystanie efektu skali oraz synergii w ramach Grupy.”
Arno Antlitz, CFO & COO Grupy Volkswagen

Kluczowe dane

238,7 mld euro przychodów ze sprzedaży w okresie 9 miesięcy 2025 r., nieco powyżej poziomu roku poprzedniego (9M 2024: 237,3 mld euro)

Przychody Grupy Volkswagen wzrosły rok do roku o 1 procent. Niewielki wzrost w grupach marek Core i Progressive z nawiązką zrekompensował spadek w segmencie Sport Luxury.

5,4 mld euro wyniku operacyjnego po 9 miesiącach 2025 r. (spadek o 58% wobec 12,8 mld euro w 2024 r.); marża operacyjna: 2,3%

Wynik operacyjny został obciążony negatywnymi efektami cenowymi oraz miksu produktowego, a także amerykańskimi cłami. Dodatkowe rezerwy i odpisy związane z dostosowaniem strategii produktowej Porsche oraz odpisem aktualizacyjnym Porsche spowodowały dodatkowe obciążenie w wysokości ok. 4,7 mld euro. Konsekwentna realizacja programów efektywnościowych zaczyna przynosić efekty.

1,8 mld euro wolnych przepływów pieniężnych w segmencie Automotive po 9 miesiącach 2025 r. (9M 2024: 3,4 mld euro)

Spadek przepływów pieniężnych (Net Cash Flow) o 47 procent rok do roku wynika z niższych przepływów operacyjnych, obejmujących wypływy pieniężne związane z amerykańskimi cłami oraz zakupem dodatkowych udziałów w Rivian.

6,6 mln sprzedanych pojazdów po 9 miesiącach 2025 r., nieco więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego (6,5 mln)

Wzrosty w Ameryce Południowej (+13 procent), Europie Zachodniej (+4 procent) oraz w Europie Środkowo-Wschodniej (+11 procent) z nawiązką zrekompensowały spodziewane spadki w Chinach (–2 procent) i Ameryce Północnej (–11 procent).

Liczba zamówień w Europie Zachodniej wzrosła o 17% w okresie I-IX 2025 r.

Wzrost napędzany jest szczególnie przez nowe modele wszystkich typów napędu; zamówienia na pojazdy elektryczne (BEV) wzrosły wyjątkowo dynamicznie – o 64 procent, stanowiąc około 22 procent wszystkich zamówień w regionie.

Prognoza na rok obrotowy 2025 (stan na 19 września 2025 r.)

Grupa Volkswagen spodziewa się, że przychody ze sprzedaży w 2025 roku pozostaną na poziomie zbliżonym do roku poprzedniego. Prognozowana marża operacyjna dla Grupy mieści się w przedziale 2-3%.

W segmencie Automotive spółka zakłada wskaźnik inwestycji na poziomie 12–13% w 2025 roku. Wolne przepływy pieniężne netto mają wynieść około 0 mld euro, co uwzględnia wypływy środków na inwestycje w przyszłość oraz działania restrukturyzacyjne. Przewidywana płynność netto w segmencie Automotive ma wynieść około 30 mld euro. Grupa Volkswagen konsekwentnie realizuje cel utrzymania stabilnej polityki finansowej oraz płynnościowej.

Prognoza opiera się na założeniu odpowiedniej dostępności półprzewodników.

Uwaga: Od stycznia 2025 r. zmiany w logice raportowania zapewnią bardziej przejrzyste przedstawienie przychodów w segmencie Automotive. Z matematycznego punktu widzenia skutkuje to niższym o 130 punktów bazowych wskaźnikiem inwestycji na poziomie 13% w roku obrotowym 2024. Na podstawie nowej logiki raportowania Grupa zakłada spadek wskaźnika inwestycji w segmencie Automotive do poziomu 12–13% w 2025 r. i około 10% w 2027 r. Szczegółowe informacje znajdują się na stronie 180 Raportu Rocznego 2024.

Dalsze informacje o grupach marek

Core

Znaczący wzrost sprzedaży i przychodów ze sprzedaży doprowadził do poprawy wyniku operacyjnego o 7%.

Marża operacyjna utrzymała się na poziomie roku ubiegłego (4,4%) pomimo istotnych obciążeń związanych z cłami importowymi w USA, kosztami restrukturyzacji oraz rozruchem produkcji modeli elektrycznych o niższej marży.

Pomimo tych wyzwań, marża operacyjna marki Volkswagen Samochody Osobowe nieznacznie wzrosła do 2,3%, wspierana przez rygorystyczną dyscyplinę kosztową oraz realizację programu „Zukunft Volkswagen”.

Rentowność Škody utrzymała się na wysokim poziomie 8%.

SEAT/CUPRA oraz Volkswagen Samochody Dostawcze odnotowały wyniki poniżej poziomu roku poprzedniego

Sport Luxury

Dostawy Porsche spadły o 11% do około 198 000 egzemplarzy. Przychody ze sprzedaży zmniejszyły się do 23,8 mld euro, a wynik operacyjny wyniósł –0,2 mld euro. Główne czynniki wpływające na ten wynik to niższe wolumeny sprzedaży spowodowane trudnym otoczeniem rynkowym w Chinach, koszty strategicznego dostosowania portfela produktowego i działalności bateryjnej, amerykańskie cła importowe, wyższe koszty materiałów oraz większe nakłady rozwojowe ujęte w wyniku finansowym.

TRATON

TRATON odnotował znaczący spadek wyniku operacyjnego do 1,7 mld euro (–46%), głównie w wyniku niższych wolumenów sprzedaży. Na wynik negatywnie wpłynęły również efekty miksu klientów i rynków, niekorzystne różnice kursowe oraz koszty związane z rozwojem produkcji w Chinach. Ujemne przepływy pieniężne netto w wysokości –0,6 mld euro były wynikiem niższej wydajności operacyjnej oraz inwestycji ukierunkowanych na przyszły rozwój.

CARIAD

Przychody z licencji na dostarczone oprogramowanie wzrosły o 47%, a skutecznie przeprowadzone działania restrukturyzacyjne i programy redukcji kosztów przyczyniły się do zmniejszenia straty operacyjnej do –1,5 mld euro, co oznacza poprawę o 0,6 mld euro rok do roku.

Group Mobility

Wynik operacyjny wzrósł o 37% do 2,9 mld euro, napędzany rozwojem działalności w Europie oraz poprawą jakości marży. Wolumen kontraktów zwiększył się o 4,6%.

Kluczowe dane Grupy Volkswagen

Kluczowe dane według grup marek i obszarów działalności (od 1 stycznia do 30 września)

Źródło: Volkswagen Group Polska