BERLIN — Zatrudnienie w zmagającym się z problemami niemieckim sektorze motoryzacyjnym spadło do najniższego poziomu od ponad dziesięciu lat po likwidacji dziesiątek tysięcy miejsc pracy — wynika z danych federalnego urzędu statystycznego.
Przemysł motoryzacyjny, obejmujący również dostawców, zatrudniał na koniec września 721 400 pracowników, czyli najmniej od połowy 2011 roku, kiedy liczba ta wynosiła 718 000 — poinformował urząd w opublikowanych 20 listopada danych.
Na koniec września sektor miał 48 700 pracowników mniej niż rok wcześniej, co oznacza spadek o 6,3 proc. — największy wśród dużych gałęzi przemysłu zatrudniających ponad 200 tys. osób.
Dla porównania, cały sektor produkcyjny zatrudniał na koniec września ok. 5,43 mln osób, czyli o 120 300 (2,2 proc.) mniej niż rok wcześniej — podał urząd.
VW na drodze do redukcji 35 000 miejsc pracy do 2030 r.
Od końca 2023 roku Volkswagen Group, największy koncern motoryzacyjny Niemiec, zredukował zatrudnienie w dziesięciu lokalizacjach w kraju o ponad 11 000 pracowników. Firma planuje łącznie zlikwidować 35 000 miejsc pracy do 2030 r., z czego ponad 25 000 zostało już uzgodnionych umownie — podał Automobilwoche, siostrzane wydawnictwo Automotive News Europe.
VW dołącza do takich firm jak Audi, Porsche, Ford czy Bosch, które również dążą do zmniejszenia zatrudnienia w obliczu poważnych wyzwań, w tym wysokich ceł w USA, rosnącej konkurencji ze strony chińskich producentów samochodów elektrycznych oraz — ostatnio — problemów z dostawami chipów związanych ze sporem dotyczącym producenta półprzewodników Nexperia.
„Przedłużająca się recesja w przemyśle wyraźnie odbija się na trendach zatrudnienia” — powiedział Cyrus de la Rubia, główny ekonomista Hamburg Commercial Bank.
Mimo problemów branża motoryzacyjna pozostaje drugim co do wielkości sektorem produkcyjnym Niemiec pod względem zatrudnienia — po sektorze inżynierii mechanicznej, który zatrudnia ok. 934 200 osób.
Nastroje w niemieckiej branży motoryzacyjnej jednak wyraźnie się poprawiły w październiku — wynika z badania instytutu Ifo. Wskaźnik klimatu biznesowego w sektorze wzrósł do –12,9 pkt z –21,3 pkt we wrześniu.
Do raportu przyczyniły się Automotive News Europe i Automobilwoche.
Źródło: Reuters