Chiński przemysł motoryzacyjny wydaje się zmierzać ku rekordowemu roku 2025, ponieważ sprzedaż krajowa i eksport rosną równolegle. Według zastępcy sekretarza generalnego China Association of Automobile Manufacturers (CAAM), Chen Xu, łączna sprzedaż pojazdów w tym roku przekroczy 34 miliony sztuk, przy czym nowe pojazdy energetyczne (NEV) stanowią około 16 milionów sztuk. Jednocześnie CAAM uważa, że eksport samochodów produkowanych w Chinach może przekroczyć 6,8 miliona sztuk w 2025 roku, według Sina.
Prognoza eksportu CAAM oznacza znaczący wzrost w ostatnich latach. W 2024 roku eksport osiągnął 5,86 miliona sztuk; w 2023 roku 4,91 miliona; a w 2022 roku 3,11 miliona. Dane za pierwsze 10 miesięcy 2025 roku pokazują eksport na poziomie 5,62 miliona pojazdów, co stanowi wzrost o 15,7 procent w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku.
Wzrost eksportu wydaje się powiązany ze wzrostem zagranicznego popytu zarówno na konwencjonalne, jak i nowoenergetyczne chińskie pojazdy, a także z rozbudową zagranicznych sieci dystrybucji i skalą łańcucha dostaw. Wartość eksportowa chińskich pojazdów osiągnęła 798,39 miliarda juanów (około 112,8 miliarda USD) w pierwszych 10 miesiącach 2025 roku, co stanowi wzrost o 14,3% rok do roku.
Rynek krajowy pozostaje silny, a całkowita produkcja i wolumeny sprzedaży rosną. W pierwszych dziesięciu miesiącach 2025 roku całkowita produkcja samochodowa osiągnęła prawie 27,7 miliona sztuk, co stanowi wzrost o 13,2 procent w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku.
Wraz z rosnącym udziałem całkowitej produkcji, chińscy producenci samochodów konsolidują swój międzynarodowy zasięg na skalę niespotykaną w żadnym innym kraju. Jeśli prognoza CAAM na cały rok okaże się trafna, Chiny wysłają prawie 7 milionów pojazdów za granicę w 2025 roku. Ten wolumen wzmocniłby pozycję kraju jako największego eksportera samochodów na świecie pod względem wolumenu, powtarzając kamień milowy osiągnięty po raz pierwszy w 2024 roku.
Źródło: carnewschina.com